De ontbrekende schakel in uw verkoopstrategie:
hoe maak je afspraken met nieuwe klanten, zonder cold calling
Een paar maanden geleden had ik een gesprek met een vriend die in de verkoop werkt. Hij zit al meer dan 15 jaar in het spel en is getuige geweest van alle veranderingen in de manier waarop verkoopteams werken. Maar er was één ding dat me bijbleef: “Ik kan cold calling gewoon niet meer doen. Het is vermoeiend en het voelt alsof de resultaten er gewoon niet meer zijn zoals vroeger.”
Ik kon de frustratie in zijn stem horen. De constante drukte van het bellen van nummers, geconfronteerd worden met afwijzing en proberen door te dringen tot de juiste persoon. Het is uitputtend, vooral als je het al jaren doet. Wat vroeger een steunpilaar was in verkoopstrategieën, wordt nu een minder effectieve en tijdrovende taak. Als je in de verkoop zit, is de kans groot dat je hetzelfde voelt als je aan cold calling denkt.

Cold calling of social selling
Cold calling is niet meer de betrouwbare tactiek die het ooit was. Maar dat betekent niet dat nieuwe zakelijke afspraken onbereikbaar zijn. Het spel is veranderd en dat geldt ook voor jouw benadering van het maken van afspraken met nieuwe klanten.
Laat me je een verhaal vertellen over hoe deze verschuiving in de verkoopstrategie niet alleen noodzakelijk is, maar ook haalbaar is met de juiste tools.
De oude manier van zakendoen: cold calling en de strijd om nieuwe leads
Stel je voor: je wordt wakker, pakt je koffie en begint je dag. Het is tijd om te bellen. Honderden telefoontjes. Sommige blijven onbeantwoord, andere leiden tot voicemail en een handvol komt door maar wordt uiteindelijk afgewezen. Al die moeite – en aan het eind van de dag heb je weinig om te laten zien. Klinkt bekend?
Jarenlang was dit de traditionele methode om een verkooppijplijn te vullen. Met zoveel extra activiteiten die mensen hebben als hun email, social media, collega’s, hebben mensen echter niet langer de tijd om ook nog ongevraagde telefoontjes te ontvangen.
Kopers zijn beter geïnformeerd, selectiever en veeleisender om te bereiken. Verkopers merken dat ze opgebrand en gefrustreerd zijn, maar dat ze geen duidelijke uitweg hebben.
En dat is waar we de werkzaamheden kunnen veranderen. Je hoeft geen genoegen meer te nemen met dat soort sleur.
De moderne aanpak: het maken van afspraken automatiseren met datagestuurde inzichten
Dat is waar Social Runner in beeld komt. Het is als een verademing voor de verkoopstrategie. Stel je eens voor dat je afspraken kunt maken met leads van hoge kwaliteit zonder het gedoe van koud bellen. Wat als je de juiste prospects zou kunnen identificeren en met hem op gesprek kunt komen om een meeting in te plannen?
Dit is het beste deel: Social Runner automatiseert niet alleen het proces voor het maken van connecties, maar begint ook met een op maat gemaakt plan dat is afgestemd op jouw zakelijke doelen. Dit staat ver af van de traditionele, hit-or-miss cold calling-methode. We starten met een strategie en planning voordat de datagedreven aanpak het overneemt.
Begin met een plan en stel je doelen
Allereerst is het essentieel om jouw doelstellingen te definiëren en duidelijk te begrijpen wie je als uw nieuwe klanten wilt. Met Social Runner vlieg je niet blind. Een toegewijde projectmanager werkt nauw samen met jouw team om een duidelijk plan te ontwikkelen dat is afgestemd op jouw doelen. Samen definiëren jullie:
- Het ideale klantprofiel: wie probeer je te bereiken? Welke sectoren, bedrijfsgroottes of besluitvormers zijn het meest zinvol voor uw bedrijf?
- Doelen: Wat voor soort groei streef je na? Heb je een bepaald aantal afspraken per maand nodig, of streef je naar een uitgebreidere pijplijn in de loop van de tijd?
- Boodschap en positionering: Welke boodschap resoneert het beste met jouw ideale prospects? Social Runner helpt bij het opstellen van een berichtenstrategie die jouw diensten verbindt met hun behoeften.
Laat dan Social Runner en de data het overnemen
Zodra het plan klaar is, schakelt Social Runner met hun software op LinkedIn over naar de datagestuurde modus. Hier gebeurt de magie. Door belangrijke gegevenspunten te analyseren, zoals trends in de branche, bedrijfsgrootte, aantal werknemers en contractverlengingsdata, richt Social Runner zich op de juiste prospects voor uw bedrijf.
- Geautomatiseerde LinkedIn Outreach: Social Runner richt zich automatisch op en verbindt zich met de leads die aan de criteria voldoen. Op een persoonlijke manier via jouw Linkedin Profiel.
- Gepersonaliseerde betrokkenheid: De berichtgeving wordt gepersonaliseerd door de goed geïnformeerde projectmanager, zodat elk contact aansluit bij de specifieke behoeften, uitdagingen en kansen van de prospect.
- Lead Qualification: Terwijl leads betrokken zijn, houdt Social Runner hun activiteit bij en meet hun interesse. Wanneer een lead positief reageert of interesse toont, zet Social Runner het gesprek automatisch vooruit door vergaderingen te plannen en de volgende stappen te bieden.
Waarom Social Runner werkt: een slimmere, effectievere strategie
Laten we bespreken waarom deze aanpak zo goed werkt. Cold calling was in het verleden misschien effectief, maar het raakt steeds meer achterhaald. De kopers van vandaag zijn beter geïnformeerd: ze doen hun onderzoek voordat ze met een verkoper in zee gaan. En nu elke dag meer kopers worden overspoeld met verkooppraatjes, voelt cold calling als tijdverspilling. Het is ook niet schaalbaar.
Aan de andere kant hanteert Social Runner een datagestuurde en geautomatiseerde en persoonlijke aanpak voor het targeten van leads, wat zowel efficiënt als effectief is. In plaats van tijd te verspillen met ongevraagde telefoontjes naar mensen die misschien niet geïnteresseerd zijn, maak je contact met mensen die jouw diensten al nodig hebben.
Door je te concentreren op kwaliteit boven kwantiteit, besteed je minder tijd aan de telefoon en meer tijd aan het opbouwen van echte connecties met leads die klaar staan om oplossingen te bespreken. En dat is het moment waarop je resultaten begint te zien.
Laten we de cyclus van cold calling doorbreken
Hier komt het op neer: koud bellen behoort tot het verleden en het is tijd om effectievere methoden voor het boeken van afspraken toe te passen. Social Runner is jouw antwoord.
Als het verkoopteam vastzit in de sleur van cold calling, is het tijd voor verandering. Door de processen voor het genereren van leads en het maken van afspraken te automatiseren, bespaar je niet alleen tijd, maar zorg je er ook voor dat het team contact opneemt met de juiste prospects, degenen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.