5 tips om slim een gesprek te starten op LinkedIn

Hoe start ik slim het gesprek op LinkedIn?

Irriteer jij je ook aan die fantasieloze connectieverzoeken op LinkedIn? Nou, dat is bij jouw prospects niet anders.  “Ik zie dat wij enkele connecties delen en wil je graag toevoegen aan mijn netwerk” Zucht….

Wij verzorgen het benaderen van prospects voor B2B acquisitie met onze dienst SocialRunner.nl en zien elke dag wat er wel en niet werkt.

Omdat ik graag wil dat LinkedIn een leuke plek blijft, deel ik met plezier 5 ‘conversation starters’ die wel werken:

  1. Bereid je voor en kies je prospects zorgvuldig

    Ik kan er uren over praten, maar het gaat mij nu om de betere voorbereiding. Kies je prospects zorgvuldig. Dat levert klanten op die goed bij je passen en om de juiste reden jouw product of dienst zullen afnemen. Minder prospects kun je ook beter in de gaten houden (zeker met behulp van de leadlijsten in Sales Navigator). Dat maakt het mogelijk om op een voor hén goed moment met ze in contact te treden. Jij kunt je toegevoegde waarde dan op het juiste moment inzetten en maakt meer kans op een gelijkwaardige relatie.

 

  1. Stel je prospects een vraag over hun koop/selectieproces

Jij kunt wel vinden dat zij geschikt zijn als klant, maar vinden zij jou wel geschikt als leverancier?

In plaats van proberen ze te overtuigen met argumenten, kun je ze beter laten nadenken over hun eigen selectie criteria. Wat is voor hen belangrijk als het gaat om een leverancier in jouw markt. Wedden dat ze even op je website kijken?

Als ze dan antwoorden, kun je vragen wanneer het een goed moment zou zijn om een kennismaking voor te stellen.

 

  1. Vraag of hij/zij iemand kent die ….

LinkedIn heeft het graag over ‘je laten introduceren’ bij een prospect via iemand die je kent. Maar denk eens een stapje verder.

Probeer niet om jezelf of je product te verkopen, maar vertel welk probleem je oplost en hoe. Vraag je prospects dan of zij iemand kennen voor wie jouw oplossing geschikt zou kunnen zijn. In plaats van nadenken over tegenwerpingen, zal de prospect gaan nadenken over de koopargumenten. Hij/zij is slim genoeg om dan te bedenken dat het voor hemzelf of haarzelf ook interessant is.

En krijg je een doorverwijzing, dan is dat natuurlijk een heel mooie bijvangst!

 

  1. Vraag naar de belangrijkste ‘worries’

Laat merken dat je hun markt kent, maar zeg niet dat je weet wat zij denken of nodig hebben.

Misschien ervaren ze de problemen die jij oplost nog niet of hebben ze andere prioriteiten. Vraag daarom wat voor hen nu het meest urgent en belangrijk is.  Als jij nu niet de oplossing bent of hebt voor het oplossen van die worries, dan kun je hen misschien een tip geven of breng hen in contact met iemand die al een stap verder is (laat dat nu net één van jouw grootste ambassadeurs zijn).

 

  1. Maak het persoonlijk

Let op, geen bullshit verhalen hier…

Vertel waarom jij op hem of haar bent gekomen. Vertel bijvoorbeeld dat jouw bericht het vervolg is op een gesprek dat je hebt gehad met een andere klant of een leverancier. Leg uit hoe dat ging en waarom je verwacht dat het interessant zou kunnen zijn om kennis te maken. Maak duidelijk dat het geen haast heeft en dat je alleen wilt weten of dat klopt.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Met creativiteit en oprechtheid wordt acquisitie een stuk leuker voor jou en voor je prospects. Bovendien zijn er nog meer zaken van invloed op succes bij een connectieverzoek. Lees bijvoorbeeld mijn blog ‘5 tips om deze week meer leads te scoren op Linkedin’.

Verder praten over acquisitie via LinkedIn?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18 2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003