Deze zomer bestaat TachYons 10 jaar!

Dat gaan we natuurlijk vieren, want we zijn er trots op. Het is ook een moment om wat meer existentieel te overdenken. Waarom bestaan we nog na 10 jaar en wat gaan wij de komende jaren doen?

Wij halen inspiratie uit onder andere ‘Infinite Game’ het boek van Simon Sinek uit 2018. We bestonden toen dus al een jaar of vier. Mijn compagnon Jack zei dat ik het boek interessant zou vinden omdat het grotendeels past bij onze manier van werken en denken.

Onze Infinite Game is het meetbaar succesvoller maken van B2B organisaties. Als je het interessant vindt om te weten hoe wij de 5 pilaren van een Infinite Game invullen, dan leg ik je dat in dit artikel graag uit (leestijd 5 minuten).

Waarom TachYons niet in een Finite spel zit

Volgens Sinek zit TachYons niet in een Finite Game, want er is geen begin en geen eind, er zijn geen vaste regels en er zijn geen vaste tegenstanders. Om langdurig bestaansrecht te hebben moeten we het vizier niet zetten op het winnen van het spel, ook niet op het verslaan van een tegenstander. We moeten ons continu verbeteren. Verbeteren Wat wij doen en Hoe wij het doen, we moeten zelfs blijven overwegen Waarom we het doen. The ‘Infinite Game’ is ook de opvolger van het boek ‘Start with Why’.

De 5 pilaren van succes in een Infinite Game

Om langdurig succesvol te zijn hoeven we niet altijd de beste te zijn in alles. We hebben bestaansrecht als wij met een Infinite mindset invulling kunnen geven aan de 5 pilaren. Want dan groeien we en verbeteren we bijna vanzelf.

Just Cause

Voordat wij TachYons begonnen, hadden wij al besloten dat wij Strategie als uitgangspunt wilden voor alle projecten waar wij aan werken. Wij zien dat ondernemers en managers vaak door omstandigheden gedwongen worden vooral aan de korte termijn te werken. Op de lange termijn is dat echter gevaarlijk.

Wij willen begrijpen wat de lange termijn doelstellingen van een opdrachtgever zijn, wat de doelgroepen zijn die daarbij horen en hoe de opdrachtgever op de lange termijn met die klanten wederzijds succesvol kan zijn. Natuurlijk hebben projecten vaak een korte termijn doel, maar we willen begrijpen waarom en hoe dat past in het lange termijn doel.

Dat verbinden van tactische projecten aan de strategische doelen kan weleens lastige discussies veroorzaken, such is life. Ongemakkelijke discussies zorgen vaak voor betere keuzes. Zonder wrijving, geen glans.

We zijn eerlijk over de mate van succes die we verwachten en eerlijk als we denken dat het doel niet haalbaar is. Daardoor zijn we ook projecten misgelopen, maar we hebben er geen klant door verloren.

Trusting Teams

In het begin wilden wij helemaal geen eigen medewerkers. De afspraak was om onderdeel te zijn van de teams van de klanten. Wij wilden helpen om lange termijn doelstellingen om te zetten in uitvoerbare plannen en die plannen ook daadwerkelijk te starten in hun organisatie.

Dat doen we nog steeds, maar we hebben ondertussen wel collega’s en niet alleen een flexibele schil. Dat is trouwens een voorbeeld van Existential Flexibility, maar daarover later meer.

Of we nu samenwerken met een klant, bij een klant of voor een klant, we zijn eerlijk naar elkaar. We weten niet alles, daarom werken we samen en leren we van elkaar. We maken fouten, we geven dat toe en wijzen elkaar op fouten zonder verwijten te maken. Dat is weleens pijnlijk en lastig natuurlijk. Dat maakt het echter wel makkelijker om het zelf ook te erkennen als je een fout hebt gemaakt of dat je niet weet hoe je een project moet aanpakken.

Having Worthy Rivals

In de B2B marketing, business development en lead generatie is een haast oneindig aantal concurrenten. Een aantal van hen doen gedeeltelijk hetzelfde als wij en regelmatig zullen ze het beter doen dan wij. Good for them!

Wij respecteren concurrenten, net zoals we organisaties respecteren die het allemaal zelf doen (met eigen mensen). We leren van de dingen die we zien en we groeien door die input.

Toch blijven we bij onze eigen uitgangspunten en zullen onze basis alleen aanpassen naar aanleiding van onze eigen ervaringen en inzichten. Dit is zonder twijfel de langzaamste ontwikkeling in ons bedrijf.

Existential Flexibility

Wij zijn niet blind voor ontwikkelingen waar we geen invloed op hebben. In het begin lag onze focus dus veel meer op de strategie. Pas na een paar jaar hebben wij de focus verschoven naar het operationeel maken van die strategie. De gangbare managementstijl en beloningsstructuren richtte zich steeds meer op de korte termijn. Daardoor werd de aandacht voor de lange termijn vaak de dupe van de waan van de maand. Door ons te richten op het operationeel maken van de strategie voegden wij meer waarde toe en bleven trouw aan ons uitgangspunt.

We hebben ook besloten om toch medewerkers aan te trekken. Dat deden we omdat wij meer grip wilden hebben op de kwaliteit van het structureel werken aan de strategische doelen van onze klant. Zo kan onze klant zich door de waan van de dag laten meevoeren, terwijl er toch structureel gewerkt wordt aan groei voor de komende kwartalen en jaren.

Tooling heeft een steeds belangrijkere rol gekregen, net als het verzamelen en analyseren van data. Daarom hebben wij onze werkwijze aangepast en samengevat in S.T.I.G. Strategie, Tooling, Inzicht, Groei (of Gedragsverandering).

Wij doen niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden en wij doen het niet meer op dezelfde manier als 10 jaar geleden. Toch bereiken we wel hetzelfde voor onze klanten. Voor sommige klanten doen we dat trouwens al bijna 10 jaar en hopelijk doen we het nog een jaar of 10 voor ze.

Courage to Lead

Wij werken niet met regels, maar met doelstellingen en best practises. Wil iemand het op een andere manier proberen. Graag! Dat geldt zowel voor eigen medewerkers als voor klanten.

Staan we voor een keuze? Dan kiezen we wat het beste is voor de klant, ook als de klant eigenlijk om iets anders vraagt. Natuurlijk vertellen we dat wel en leggen we uit waarom.  We kiezen voor wat het beste is voor de klant, zelfs als dat niet het beste is voor onszelf. Ik weet zeker dat dat één van de redenen is dat sommige klanten al 10 jaar klant zijn.

We weten dat we lang niet alles weten. We overwegen onze keuzes slim en gezamenlijk. We proberen, meten en analyseren wat we doen. We veranderen dat wat er beter kan en behouden wat er goed gaat. We blijven onderzoeken, proberen en verbeteren zo lang we in dit spelletje zitten. Zonder een einde te zoeken.

Verder praten over acquisitie via LinkedIn?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003