Is Social Selling het nieuwe ‘netwerken’?

Heel veel tijd investeren en uiteindelijk tot de conclusie komen dat je er niet genoeg nieuwe business uit haalt.. Dat kan anders!

Wat is Social Selling? 

Social Selling is een manier om klanten naar je toe te laten komen. Klinkt goed, toch? Jij staat persoonlijk centraal in dit proces. Jij deelt kennis via één of meer social mediakanalen waar jouw prospects zich ook begeven en je gaat de interactie aan met je doelgroep. Tot zover niks nieuws onder de zon. Het is net netwerken, maar dan zonder het afrijden van al die bijeenkomsten en zonder bitterballen.

LinkedIn: het Social Selling platform bij uitstek

Voor Business to Business (de wereld waar ik mij vooral in begeef) is er wat dat betreft één heel duidelijk go-to platform en dat is LinkedIn. Natuurlijk kun je daar niet voor alle branches en doelgroepen terecht, maar wel voor heel veel. 

De tijd dat je alleen maar contacten legt op LinkedIn met mensen die je al eens persoonlijk hebt ontmoet ligt allang achter ons, al hoor ik het mensen nog weleens zeggen. Wat mij betreft kun je er een heel stuk pro-actiever in gaan op LinkedIn. Op LinkedIn leg je nieuwe contacten en bouw je een (flinter dunne) relatie op, die je daarna kunt uitbreiden en verstevigen met een belletje en misschien een persoonlijke ontmoeting.

What’s in a name?

LinkedIn spreekt overigens niet over Social Selling, maar over Modern Selling. 

Waardoor gaat het vaak mis?

Hoe komt het dat het veel mensen niet lukt om echt business binnen te halen via LinkedIn? Wat mij opvalt is dat veel mensen muisstil of alleen reactief zijn. Ze zijn als een muurbloempje op een netwerkbijeenkomst. De enige manier om relevante mensen te leren kennen is proactief zijn, echt..

Andere mensen zijn weliswaar actief, maar zijn vooral aan het zenden. De ergste zijn degenen die alleen maar hun product of dienst aanbieden. Het zou helpen als je profiel geen CV is, maar laat zien wat jouw product doet en welk probleem je oplost. Toch blijft de kans dan erg klein dat de orders spontaan binnen stromen.

Hoe werkt Social Selling wel?

Mijn advies is vooral om contact te leggen. Persoonlijk publiceer ik niet zoveel op LinkedIn (wel op onze company page). Ik leg vooral contacten, stuur berichtjes naar mensen, bel af en toe eens naar aanleiding van een online conversatie en ik verbind mensen met elkaar. Het gaat echt alleen over zaken die met mijn business te maken hebben. Bedwing je behoefte om iets te verkopen, mensen willen niet dat je ze iets verkoopt, ze willen geholpen worden en daar willen ze best voor betalen.

Moeite met contact leggen?

Kies voor een hulpvraag. Niemand zit te wachten op een ongevraagd commercieel aanbod. Vertel wat je zoekt en vraag of die persoon iemand kent bij wie dat speelt. Mocht dat ‘toevallig’ bij hem of haar ook spelen, dan kunnen ze echt zelf die link wel leggen.

Kortom: kies je publiek zorgvuldig, geef, luister en gun, maar vergeet vooral niet om ook te vragen!