Een offerte na-bellen is dagelijkse kost voor verkopers en binnendienstmedewerkers. Maar soms is het prettig om tips te krijgen of te lezen hoe anderen het doen. Daarom vertel ik je een paar van mijn ervaringen.

Timing is everything

Het scheelt nogal per branche en product wanneer je moet na-bellen. Sowieso kun je beter te vroeg bellen, dan te laat.

In het document met tips die je onderstaand kunt downloaden, bij de Goede vragen, zal ik ook beginnen met een vraag waarmee je al heel snel kunt bellen zonder heel erg pushy over te komen.

De termijn van na-bellen is natuurlijk vooral afhankelijk van de duur van het (in)koopproces. Als men bijna dagelijkst een order plaatst voor jouw product, dan moet je misschien wel bellen voordat je de offerte stuurt. Bij een besloten aanbesteding is bellen na een week misschien al te vroeg.

Je kunt het ook vooraf vragen aan de klant of prospect. “Ik bel altijd mijn offertes even na. Wanneer kan ik dat bij u het beste doen, wat is handig?”

Een extra tip is, na het antwoord op deze vraag, gebruik je de Columbo techniek, net voordat je het gesprek beëindigt, stel je nog 1 vraag: Als je de offerte ontvangen hebt met wie ga je hem dan bespreken? Het antwoord geeft je inzicht in wie er nog meer meekijkt naar de offerte en mogelijk deel neemt in de beslissing. Daar kun je dan rekening mee houden.

Ook het moment (van de dag) is interessant. Je wilt graag dat de klant even de tijd voor jou neemt. Dus kies een moment waarop dat ook te verwachten valt (niet in de lunchpauze, niet na vijven).

Offerte na-bellen tips voor verkopers en binnendienst extra: als je een tool als SalesFeed gebruikt, kun je monitoren of de klant op je website verder leest over bepaalde onderwerpen. Dit kan je extra inzichten geven.