5 Tips om deze week nog meer te scoren op LinkedIn 

Je hebt goed nagedacht over je LinkedIn profiel en eindeloos geschaafd aan de teksten die er staan. Maar helpt jouw profiel jouw prospects om jouw connectieverzoek te accepteren?

Omdat ik graag wil dat LinkedIn een leuke plek blijft, deel ik met plezier 5 acquisitie tips die wel werken en uitgaan van de behoefte van je prospect.

1. Stop met verkopen op linkedin

Mensen vinden het irritant en opdringerig als je direct begint jezelf of je product te verkopen bij het eerste contact.

Het is altijd beter om je contact te beginnen met echte interesse, met een open vraag. Inspiratie nodig voor goede ‘conversation starters’? Lees mijn blog 5 manieren om het gesprek te starten op LinkedIn.

2. Maak duidelijk welk probleem jij oplost

Als een onbekende jouw LinkedIn profiel bezoekt, is dan duidelijk welk probleem jij oplost? Heel veel mensen vertellen alleen wat ze doen of welke producten ze verkopen. Maar de meeste prospects zijn niet op zoek naar jouw product, Ze hebben een probleem dat opgelost moet worden.

Kijk je op mijn Linkedinprofiel dan zie je dat ik de nadruk leg op wat wij voor de klant kunnen uitvoeren (overnemen) en waarom je voor ons zou kiezen (ervaring en tooling).

3. Kies je prospects zorgvuldig

Dit roep ik al meer dan 15 jaar: Selecteer minder prospects, die écht bij je passen en geef ze meer aandacht. Kies organisaties die je goed kunt helpen, zonder erg veel moeite te hoeven doen. Je hoeft ze bijna niet te overtuigen van jouw kundigheid. Het is alleen de vraag of het uitkomt en of ze (nu) behoefte hebben aan jouw oplossing.

4. Gebruik de InMails die je hebt

Om één of andere reden worden InMails bijna niet gebruikt of ze worden verkeerd gebruik. Ik krijg bijna alleen Promoted InMails binnen.

Als je een betaald abonnement hebt op LinkedIn dan heb je tot 20 InMails per maand. Dat tegoed vervalt na 3 maanden, dus een goede kans dat je er tientallen tegoed hebt!

Natuurlijk heb je in een InMail niet de beperking van de 300 karakters die je in een Connectieverzoek kunt toevoegen. Je hebt er 2.000 karakters tot je beschikking. Maar die hoef je niet allemaal te gebruiken (zie tip 1 & 2).

InMails werken beter dan Cold Emailing, vermoedelijk omdat LinkedIn een vertrouwde omgeving is en geen SPAM box heeft.

5. Doe meer pogingen per (Super) prospect

Geloof het of niet, maar deze tip is ook bekeken vanuit de prospect. Je hebt het zelf toch ook weleens, dat iemand een bericht stuurt terwijl je het heel erg druk hebt of je ziet de toegevoegde waarde niet omdat je het probleem nu niet hebt.

Blijf jouw Super Prospects over een langere termijn benaderen, maar voorkom irritatie. Probeer eens een andere contactpersoon of een andere aanleiding (een webinar, een white paper, een referentenverhaal).

Als je 3-4 pogingen doet over een periode van een paar maanden is de kans op succes veel groter. Stuur eerst een connectieverzoek (na paar weken intrekken) en probeer eens een InMail. Stuur 2 maanden later opnieuw een connectieverzoek, maar dan met een andere vraag / aanleiding.

En er is meer dan LinkedIn, probeer ook eens een telefoontje of stuur iets via de ‘ouderwetse’ post. Je zult je onderscheiden van je concurrenten en meer leuke klanten vinden die goed bij je passen.

Succes!

 

Trouwens: connect met mij op LinkedIn, dan vergroot je meteen jouw (zoek)netwerk !

Jouw doelgroep vinden en bereiken op LinkedIn?

Wij hebben al onze ervaring gestopt in dit werkboek van 18 pagina's!
Vraag het werkboek nu aan.