De drie onderdelen van het communicatieproces

Je kunt het communicatieproces tussen mensen opdelen in drie delen: Wat er gezegd wordt, welke woorden je gebruikt, de boodschap die je wilt overbrengen.

Het verbale hoe het gezegd wordt, je stem het tempo waarin je spreekt en je intonatie.

En welk (non-verbaal) gedrag je inzet, je houding, oogcontact maken of niet, je bewegingen en hoe je eruitziet.

Als het totale proces 100% is wat is dan het belang van elk onderdeel? Is wat je zegt het belangrijks of hoe je het zegt? Of bepaalt je gedrag of je communicatie het best begrepen wordt?

De kracht van wat we zeggen

Interessant aan de vele onderzoeken die je kunt lezen over communicatie is dat dat van het totale communicatieproces het gedeelte non-verbale communicatie het belangrijkst is.

Er zijn wat verschillen in de onderzoeken maar met 55% tot 65% is Non-verbale communicatie het belangrijkste deel van het communicatieproces.

Verder is dan het gedeelte hoe, de wijze waarop we de woorden uitspreken, onze intonatie, voor 30% tot 38 % bepalend.

Dan blijft er nog zo´n 7% over voor Wat we zeggen.

Waar steek jij veel tijd in als je een voorbereiding op een gesprek of presentatie doet?

Als je een voorbereiding op een belangrijk gesprek of een presentatie doet, is de kans vrij groot dat je vooral nadenkt over welke woorden je gaat gebruiken, hoe je het gesprek op gaat bouwen. Of welke vragen je kunt verwachten je richt ongetwijfeld net als ik veel tijd op Wat je gaat zeggen. De 10% dus?

Sales Pitch of Elevator Pitch

We horen veel over de sales pitch of over een elevator pitch, daar wordt veel tijd in gestopt veel energie gaat naar deze oplossingen die we inzetten om onze resultaten te halen of ons zelf en ons product beter te verkopen.

Bedenk eens hoe jij luistert tijdens een gesprek? Waar richt je je op? Is dat in verhouding met de waarde van het communicatieproces? Ben je aan het kijken wat je gesprekspartner Non-verbaal doet? Of richt je je toch vooral op de woorden die iemand uitspreekt?

Als je gesprekspartner kleding aanheeft die je niet had verwacht zal zijn non-verbale communicatie wellicht je nog meer afleiden van de inhouden en de woorden die worden gesproken.

Wanneer je gesprekspartner een communicatiestijl heeft die jou niet aanspreekt, heel directief of juist heel wollig of hij praat heel traag of juist heel snel, zal dit afleiden van de woorden die worden gesproken. En deze effecten gelden voor alle aanwezigen.

Slechts 7% 

Wat we hier lezen is dat van een belangrijk gesprek ongeveer 93 % niet afhankelijk is van de woorden of de tekst die je hebt bedacht. Ze zijn afhankelijk van je non-verbale communicatie en van hoe je deze goed bedachte woorden presenteert aan je gesprekspartner.

In elk gesprek waar je een resultaat uit wilt halen is het goed als je bewust bent van het hoe je gesprekspartner zijn antwoorden uitspreekt. Zijn gedrag spiegelen is een manier om op een natuurlijke manier goed aan te sluiten.

Luisteren met je ogen

Luisteren met je ogen, kijken wat zegt mijn gesprekspartner met zijn lichaam hoe zeker komt zijn lichaamstaal over? Hoe is de lichaamstaal van je gesprekpartner als je elkaar voor het eerst spreekt?

Klopt het Non verbale gedrag bij de woorden die worden gesproken?

Kun je zien of jouw eerste indruk goed is geweest heb je dit goed gedaan. Heeft je gesprekspartner een open houding of is dit nog gesloten. Als je Luistert met je ogen koppel je de woorden die je hoort aan de lichaamshouding die je ziet.

Oogcontact

Een van de belangrijke onderdelen van een goed gesprek is het maken van oogcontact, daarmee kun als een goede regisseur tijdens het gesprek sturing geven en het gesprek regisseren. Heb je een gesprek met meerdere mensen kijk dan na het stellen van de vraag die persoon aan die jij graag wilt dat als eerste gaat antwoorden.

Het spiegelen van zijn gedrag, intonatie en sommige woorden geeft je gesprekspartner het gevoel dat je goed begrijpt wat hij bedoelt en waar hij naar op zoek is.