Hoe start ik slim het gesprek op LinkedIn?
Irriteren die fantasieloze connectieverzoeken op LinkedIn je? Nou, dat is bij jouw prospects niet anders. “Ik zie dat wij enkele connecties delen en wil je graag toevoegen aan mijn netwerk” Zucht….
Wij verzorgen het benaderen van prospects voor B2B acquisitie met onze dienst SocialRunner.nl en zien dagelijks wat werkt en wat niet.
Omdat ik graag wil dat LinkedIn een leuke plek blijft, deel ik met plezier wat tips om slim een gesprek te starten op LinkedIn. Doe er je voordeel mee!
- Bereid je voor en kies je prospects zorgvuldig
Ik kan er uren over praten, maar voor mij gaat het erom dat je beter voorbereid bent. Voordat je begint mensen te benaderen, bedenk wat je wilt bereiken. Wat is je doelstelling en welke prospects passen daarbij? Deel de prospects op in kleine homogene groepen, bijvoorbeeld door een combinatie van behoeften en koopargumenten.Dit zal resulteren in klanten die goed bij je passen en om de juiste reden jouw product of dienst zullen afnemen. Als jouw lijst aan prospects niet te lang is, kun je deze ook beter bijhouden (zeker met behulp van de leadlijsten in Sales Navigator). Dat maakt het mogelijk om op een voor hén goed moment met ze in contact te treden. Jij kunt je toegevoegde waarde dan op het juiste moment inzetten en maakt meer kans om een gelijkwaardige relatie op te bouwen.
- Stel je prospects een vraag over hun koop/selectieproces
Jij kunt wel vinden dat zij geschikt zijn als klant, maar vinden zij jou wel geschikt als leverancier? In plaats van hen te proberen te overtuigen met argumenten, kun je ze beter laten nadenken over hun eigen selectiecriteria. Wat is voor hen belangrijk als het gaat om een leverancier in jouw markt. Denk vanuit het perspectief van de klant.
Neem dit zeker mee in je berichtje, wedden dat ze een kijkje nemen op jouw website?
Tip: Stel open vragen. Dat zorgt dat de ontvanger even gaat nadenken, in plaats van je berichtje meteen te deleten.
- Vraag of hij/zij iemand kent die ….
LinkedIn heeft het graag over “geïntroduceerd worden” bij een prospect via iemand die je kent. Maar denk een stap verder. Probeer jezelf of je product niet te verkopen, maar vertel welk probleem je oplost en hoe.
Vraag je prospects vervolgens of ze iemand kennen die in situatie X zit en wellicht geholpen zou zijn met een oplossing die Y kan opleveren. In plaats van te denken aan tegenargumenten, zal de prospect gaan denken aan koopargumenten. Hij/zij is slim genoeg om dan te bedenken dat het ook interessant is voor hem/haarzelf.
En krijg je een doorverwijzing, dan is dat natuurlijk een heel mooie bijvangst!
- Vraag naar de belangrijkste ‘worries’
Laat zien dat je hun markt kent, maar zeg niet dat je weet wat ze denken of nodig hebben. Misschien ervaren ze de problemen die jij oplost nog niet of hebben ze andere prioriteiten. Vraag daarom wat voor hen nu het meest urgent en belangrijk is.
Als jij nu niet de oplossing bent of hebt voor het oplossen van die worries, dan kun je hen misschien een tip geven of in contact brengen met iemand die al een stap verder is (en laat dat nu net één van jouw grootste ambassadeurs zijn).
- Maak het persoonlijk
Let op, geen bullshit verhalen hier…
Vertel waarom jij bij hem of haar bent gekomen. Vertel bijvoorbeeld dat jouw bericht het vervolg is op een gesprek dat je had met een andere klant of leverancier. Leg uit hoe dat ging en waarom je verwacht dat het interessant zou kunnen zijn om kennis te maken. Maak duidelijk dat het geen haast heeft en dat je alleen wilt weten of dat klopt.
Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Met creativiteit en oprechtheid wordt acquisitie een stuk leuker voor jou en voor je prospects. Probeer het eens en experimenteer. Bovendien zijn er nog meer zaken die van invloed zijn op succes bij een connectieverzoek. Wil je nog meer tips of informatie? Lees bijvoorbeeld onze blog ‘5 tips om deze week meer leads te scoren op Linkedin’.
Verder praten over acquisitie via LinkedIn?
Bezoek- en postadres
Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk
Algemeen telefoonnummer
085 0282 003