Droomdoel

Wat is jouw “grote uitdagende gedurfde doel”  welke droom heb jij die je wilt realiseren met je onderneming. Of welk droomdoel heb je waar je nog geen zakelijke vorm voor hebt gekozen?

Onderstaand hebben we beschreven waar je rekening mee kunt houden als je een strategie uitwerkt die je bij de weg naar je doel helpt

Een winnende strategie vervult drie fundamentele kenmerken:

1. Hij is eenvoudig uit te leggen.

Als je je strategie niet eenvoudig kunt pitchen, dan zal het heel moeilijk voor je zijn om hem uit te leggen. Dit betekent dat je potentiële klanten en jouw team het ook moeilijk zullen hebben om se strategie te begrijpen.

2. Hij is duidelijke onderscheidend

Als je hetzelfde doet als de rest, dan ben je niet anders. Dat klinkt als een voor de hand liggende verklaring, maar het belicht een belangrijk punt dat veel bedrijven over het hoofd zien: je kunt niet alleen zeggen dat je anders bent. Je moet anders zijn.

Als je bijvoorbeeld dezelfde mensen inhuurt die alle concurrenten ok aannemen, kunt je niet beweren dat jij andere mensen in dienst hebt. Toen Toyota zich realiseerde dat de auto-industrie de neiging had om steeds van dezelfde pool van talenten gebruik te maken, besloten ze om een gedifferentieerde aanpak te hanteren in de manier waarop ze mensen in dienst nemen.

Geen ervaring is volgen Toyota beter?

Toyota besloot dat elke keer als ze een nieuwe fabriek openen, een van hun aanwervingsvereisten wordt dat sollicitanten geen eerdere ervaring in de auto-industrie mochten hebben. Dit maakt ze echt anders.

3. Hij wordt herhaald in alles wat je doet

Een mooi voorbeeld hiervan is 3M. Wat zo leuk is aan de strategie van 3M is dat het woord ‘innovatie’ wordt herhaald in al hun ideeën en uitvoering. Innovatie is een van hun kernwaarden, hun belangrijkste belofte, hun doel en het is hun belangrijkste key performance indicator.

Door alles wat ze doen te richten op de strategie van innovatie, behaalde 3M 30% van hun inkomsten uit producten die minder dan vier jaar oud waren.

Waar het op neerkomt, is dat je een strategie nodig hebt die gemakkelijk kan worden gecommuniceerd, duidelijk onderscheidend is en eenvoudig kan worden herhaald. Nog beter is het als je de strategie kunt terugbrengen tot een paar woorden.

  1. hun beste strategie bestaat uit weinig woorden

Het bezit van een woord of woordgroep heeft niets te maken met een hippe slogan voor consumenten. Het gaat er eerder om hoe je de organisatie helpt om een combinatie van woorden te creëren die consumenten kunnen koppelen aan je merk. Hier zijn enkele voorbeelden van bedrijven en hoe de woorden die zij bezitten een unieke ervaring voor hun klanten creëren:

Ikea: plat verpakt

Apple: Think different

Nokia: connecting people

Als we naar deze drie voorbeelden kijken, zie je dat de kern van elk ervan een slimme strategie is om de uitdagingen die er in de markt zijn te overwinnen.

In de meubelindustrie waren de producten groot, en bij het verzenden was er veel lucht, in grote dozen werden de producten verstuurd. Ikea had hier een slimme oplossing voor. Door de meubels thuis in elkaar te zetten konden ze platte dozen verkopen.  En konden we een hele studeerkamer in 1 keer meenemen.

Apple, heeft met de strategie die zij hebben met het design van de producten en de manier hoe zij alles van end to end willen beheren anders gedacht. En dat zijn hun twee woorden geworden.

Nokia is wat weggevallen, toch is het een buitengewoon slimme en compact strategie die prima te koppelen was aan alle activiteiten van de organisatie en in het sales en marketing. Welke woorden kun jij combineren om een strategie te bepalen?

2. Bepaal een merkbelofte

Bepaal een unieke merkbelofte en wees er zo goed in, dat het de klant niets kan schelen dat je andere zaken net wat minder doet. De bekendste en meest waardevolle merkbelofte is die van Domino’s “we brengen de pizza binnen 30 minuten” anders is hij gratis”

Het gaat over het inzetten van verwachte voordelen. Dit is hoe het werkt. Bedenk eerst 10 zaken die jouw klanten en doelgroep van je bedrijf verwacht. Bedenk hierbij welke problemen of uitdagingen die je klant (dagelijks) tegenkomt. En hoe jij die problemen en uitdagingen van je klant kunt oplossen met jouw product, dienst of oplossing. Kies daarna een maximum van drie zaken waar je in uitblinkt of die een onderscheid gaan bepalen. Dit worden jouw merkbeloften. De rest van de items op de lijst worden je anti-merkbeloften waar je je helemaal niet op gaat richten.

Bij TachYons is de merk belofte: We maken bedrijven meetbaar succesvoller

Het belangrijkste idee achter deze aanpak is dat je met de strategie het winstaandeel belangrijk wilt maken, winstaandeel plaatsen boven marktaandeel.  Een handjevol klanten uit de markt die bereid zijn de marges die nodig zijn te betalen, geeft je een beter winstaandeel dan je concurrenten.

3. Breng een proces bevorderend mechanisme tot stand (belofte van merkbelofte)

Nu je een unieke merkbelofte heeft aangekondigd, is het goed dat het pijn doet als je de belofte niet nakomt. Met dit proces bevorderend mechanisme ga je vaststellen waar het pijn je pijn gaat doen als je de belofte niet nakomt. Dit wordt ook wel een merkbelofte-garantie genoemd.

Voor Dominos is het geven van een gratis pizza het proces bevorderende mechanisme achter hun belofte van pizza leveren in 30 minuten of minder.

Bij TachYons hebben de merkbelofte “bedrijven meetbaar succesvoller maken” gekoppeld aan de prestatie. Mocht blijken dat het onze klant met de oplossingen die we voorstellen niet lukt om voldoende succesvoller te worden. Zetten we aanvullend 30% extra van onze diensten in om het succes te realiseren zonder dat we hier kosten voor berekenen.

Dit maakt dat we tijdens de voorbereiding op een advies wat we geven nog scherper zijn op de effecten van de oplossingen.

4. Maak een strategie in één zin

Wat is je antwoord als iemand aan je vraagt wat je doet? Komt er dan een heel lang verhaal met heel veel woorden? Kun je dat verhaal en je strategie ook in één zijn samenvatten? Durf jij anders te zijn, Weet je voor welke klanten je de beste oplossing hebt en wie niet in jouw doelgroep passen en durf je daar ook voor te kiezen?

Een werkwijze voor het uitwerken van de strategie is:

Schrijf de strategie zoals je hem nu in je hoofd hebt uit. Maakt nog niet zoveel uit in hoeveel woorden je dit doet. Als je meer dan 50 woorden hebt gebruikt breng de zin dan eerst terug naar 50 woorden.

De volgende stap is om de zin terug te brengen naar 25 woorden. Dat is inderdaad een uitdaging. We gaan nog verder, de volgende stap is om de zin van 25 woorden terug te brengen in een zin van maximaal 12 woorden.

Je hebt nu je strategie in één zin.

Voorbeelden:

BMW “The Ultimate Driving Machine”

Nike: “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”

Starbucks: “To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time

5. Benadruk de onderscheidende activiteiten

Je strategie in één zin door specifieke oplossingen die aangeven in welk opzicht jouw bedrijf anders te werk gaat dan de concurrenten.

Wat gebeurt er als een ander bedrijf dezelfde merkbelofte en merkbelofte-garantie als die van jou heeft? Of wat als ze hetzelfde woord of twee woorden gebruiken die jij ook hebt? Hoe onderscheid je jezelf? Het antwoord ligt in de activiteiten.

Je doet er dus goed aan om te bepalen hoe je de producten, diensten of oplossingen in de markt zet. De manier waarop je dit doet, moet zo zijn dat je concurrenten het niet op diezelfde manier kunnen doen.

Kun je een unieke combinatie van activiteiten bedenken waarmee je het anders doet dan alle concurrenten?

6. Breng de “X-factor” tot stand

Het gaat er niet alleen om je concurrenten voor te blijven, maar ook om voorop te blijven lopen. De X-factor is wat ik al vroeg bestempelde als iets dat je een onderliggend voordeel zou geven van 10 tot 100 keer dat van je concurrentie.

De X-factor is meestal verborgen voor of in de markt. Om te bedenken wat de extra factor in jouw markt kan zijn. Stel jezelf dan de vraag: waar heb ik de grootste hekel aan in mijn markt? Waar word ik helemaal gek van? Wat is het knelpunt waar we steeds tegen aan lopen? Dit kan te maken hebben met kosten of effectiviteit.

Wat zijn de voornaamste problemen en uitdagingen waar je klanten mee te maken krijgen?

Ongetwijfeld heb je net als iedereen het moeilijk om de antwoorden op deze vragen te vinden, vooral omdat je heel dicht op de materie zit. Een vorm va bedrijfsblindheid komt hierbij kijken. Vraag mensen binnen je organisatie of een extern adviseur om mee te kijken en mee te zoeken naar de voordelen die jij kunt bieden die 10 keer beter zijn dan je concurrenten.

7. Meet de winst per X? 

Als je eenmaal je onderliggende voordeel hebt bedacht, kun je het nu massaal opschalen.

Als je wilt groeien, is het beste als je de strategie kunt terugbrengen tot één statistiek. Wat is je winst per X? De teller van deze vergelijking hoeft geen winst te zijn; het kan ook een brutomarge of omzet zijn. Wat belangrijker is, bepaal wat het getal wordt waar je alle activiteiten en investeringen op gaat sturen.

Voorbeeld:

Vliegtuigmaatschappijen sturen op winst per stoel of winst per kilometer.

De 7 Stappen Strategie biedt u een effectief kader om een winnende strategie te creëren die onderscheidend is – en je vooruithelpt – van de concurrentie. Zodra je de strategie hebt ingevoerd, is het gewoon een kwestie van het uitvoeren ervan. Wil je meer weten over deze strategie e-mail je vraag dan naar jack.weber@tachyons.nl

Verder praten over Strategie?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003