Vissen in een andere vijver?

Zoek je nieuwe klanten of zoek je een nieuwe medewerker? Dat lijkt heel verschillend, maar er zijn een paar belangrijke overeenkomsten tussen acquisitie en recruitment. En je zou eens voor een heel andere benadering kunnen kiezen.

Het plaatsen van een mooie advertentie op LinkedIn of het uitnodigen van kandidaten op een vacaturesite kan vaak teleurstellende resultaten geven.

Zit je bij de verkeerde persoon op het verkeerde moment?

Ik hoor het heel vaak bij ondernemers: we hebben wel leads, maar die willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Er zijn wel sollicitanten, maar die voldoen niet of hebben de verkeerde motivatie. Laten we eerst de risico’s bespreken bij acquisitie en recruitment.   

Wat zijn de risico’s bij acquisitie?
Als je in gesprek gaat met prospects die actief aan het zoeken zijn, dan hebben die waarschijnlijk wel een behoefte. Dat is een goed teken. De kans is ook heel groot dat ze zich breed oriënteren. Ze zullen meerdere sites bezoeken en misschien zelfs in gesprek gaan met een paar leveranciers. Die andere leveranciers, jouw concurrenten, proberen de prospect vooral na te laten denken over de koopargumenten waar zij heel goed in zijn. Logisch.

Wat zijn de risico’s bij recruitment?
Mensen die actief op zoek zijn naar een andere baan of zelfs per direct beschikbaar zijn, zullen ook solliciteren op een vacature die eigenlijk een beetje te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen er ook heel geschikte kandidaten tussen zitten, maar beantwoord deze vraag voor jezelf: welke medewerker zal jij áltijd proberen vast te houden en welke zou jij als eerste ontslaan als de omstandigheden je er toe dwongen? Precies, zo’n ‘iemand’ heeft je zojuist een CV gestuurd, met een zeer matige begeleidende e-mail…

Geïnteresseerd, maar niet op zoek. Super interessant!

Voor elke persoon die actief op zoek is naar een bepaalde investering, zijn er misschien wel 10 mensen die nog niet op zoek zijn, maar er wel over na zouden willen gaan denken. Voor elke werkzoekende zijn er misschien wel 20 mensen die minstens even gekwalificeerd zijn, maar op dit moment niet actief op zoek zijn. Toch zijn ze best bereid om een overstap te overwegen.

De kunst is om in contact te komen met mensen die open staan voor een gesprek, maar nog niet op zoek zijn. In die situatie heb je veel voordelen.

Het is altijd beter om te praten met iemand die nog vroeg in het ‘koopproces’ zit. Deze persoon kun je heel goed beïnvloeden, ehhh helpen. Jij kunt de koopargumenten bespreken die goed aansluiten bij jouw verkoopargumenten, jouw sterke punten.

Er zijn nog meer voordelen. Jij bepaalt met wie je het gesprek aan gaat. Je kunt dus van tevoren bepalen of die persoon of dat bedrijf bij je past. Als de persoon met wie je praat toch niet klaar is om de overstap te maken, dan heb je in ieder geval een contact gelegd voor de toekomst. Jullie tijd komt dan nog wel.

Ga niet zitten vissen, ga jagen!

Door te kiezen voor jagen in plaats van vissen ben jij dus ‘in the lead’. Dat jagen kun je bijvoorbeeld heel goed doen op LinkedIn. Wil jij heel graag nieuwe medewerkers vinden of juist nieuwe klanten werven via LinkedIn?

Eerlijk is eerlijk, dit kost wel tijd en het helpt als je er ervaring mee hebt. Verwacht dus niet op de eerste dag al resultaat, maar de uiteindelijke resultaten zullen je waarschijnlijk verrassen.

Als je haast hebt en geen tijd, dan kun je het altijd nog uitbesteden. Je kunt dan verder lezen op SocialRunner.nl (B2B leads).

Succes!

Connect met mij op LinkedIn, dan vergroot je meteen jouw (zoek)netwerk !

Jouw doelgroep vinden en bereiken op LinkedIn?

Wij hebben al onze ervaring gestopt in dit werkboek van 18 pagina's!
Vraag het werkboek nu aan.